L'obra de Guastavino al COAC
Sala:
Sala d'Actes del COAC
Horario:
19 h
Addtoany:
L’acte del 23 d’octubre al COAC acompleix el doble objectiu de contribuir a difondre l’obra de Guastavino i ampliar el coneixement sobre la tècnica de la volta catalana, tant pel que fa a la conservació com a la seva utilització en l’arquitectura moderna. Durant l’acte es farà la presentació del llibre “Les voltes de Guastavino” de John Ochsendorf, a càrrec de Josep Lluís González Moreno-Navarro, així com la presentació dels dos treballs premiats a la II Biennal Guastavino d’Arquitectura, a càrrec dels seus autors.
La presència efectiva de la volta catalana a l'arquitectura durant el segle XX es concreta en la contribució dels modernistes catalans, uns magnífics assajos aïllats a Madrid i frustrats a l'Havana, en un nombre inferior al centenar d'obres, i la sorgida de la Guastavino Company, amb més de 600 obres, gairebé totes elles als Estats Units.
L'estudi de la immensa i fascinant aportació nord-americana es va iniciar als anys 60 per part de les institucions universitàries d'allà i es va estendre a les madrilenyes i catalanes pocs anys després, en tots els casos amb autèntic entusiasme. El llibre de John Ochsendorf (1) és conseqüència de tot això i constitueix, fins al moment, l'obra més rigorosa i exhaustiva tant des de la tècnica com des de la documentació. La traducció del mateix, “Les voltes de Guastavino”, promoguda per l’Ajuntament de Barcelona, ens acosta al coneixement més directe d’aquesta aventura de la volta a la catalana en el Nou Món.
En aquesta línia, un conjunt d’institucions, Generalitat de Catalunya, Diputació de Barcelona, ajuntaments de Barcelona i Vilassar de Dalt, Col·legi d’Arquitectes de Catalunya i el món universitari, han aplegat esforços per impulsar la II Biennal Guastavino d’Arquitectura amb un doble objectiu: d'una banda, continuar l'estudi de l'obra de Guastavino i, de l'altra, fomentar un nou coneixement que permeti, tant conservar aquests prodigis del nostre patrimoni arquitectònic històric, com aprofitar al màxim la tècnica de la volta de maó de pla en nous edificis de màxima sostenibilitat.
I això és el que aconsegueixen els treballs premiats, el de Megan Reese (2) el 2010 a la I Biennal i els de la segona convocatòria que es celebra enguany: Ben Hays (3), centrat en l’obra de Guastavino als Estats Units aportant a més dades molt valuoses en relació a la conservació de les voltes existents i David López i Marta Domènech (4), que plasmen la seva experiència tant teòrica com pràctica amb l'objectiu de recuperar pel segle XXI la tècnica de la volta catalana.
La presència efectiva de la volta catalana a l'arquitectura durant el segle XX es concreta en la contribució dels modernistes catalans, uns magnífics assajos aïllats a Madrid i frustrats a l'Havana, en un nombre inferior al centenar d'obres, i la sorgida de la Guastavino Company, amb més de 600 obres, gairebé totes elles als Estats Units.
L'estudi de la immensa i fascinant aportació nord-americana es va iniciar als anys 60 per part de les institucions universitàries d'allà i es va estendre a les madrilenyes i catalanes pocs anys després, en tots els casos amb autèntic entusiasme. El llibre de John Ochsendorf (1) és conseqüència de tot això i constitueix, fins al moment, l'obra més rigorosa i exhaustiva tant des de la tècnica com des de la documentació. La traducció del mateix, “Les voltes de Guastavino”, promoguda per l’Ajuntament de Barcelona, ens acosta al coneixement més directe d’aquesta aventura de la volta a la catalana en el Nou Món.
En aquesta línia, un conjunt d’institucions, Generalitat de Catalunya, Diputació de Barcelona, ajuntaments de Barcelona i Vilassar de Dalt, Col·legi d’Arquitectes de Catalunya i el món universitari, han aplegat esforços per impulsar la II Biennal Guastavino d’Arquitectura amb un doble objectiu: d'una banda, continuar l'estudi de l'obra de Guastavino i, de l'altra, fomentar un nou coneixement que permeti, tant conservar aquests prodigis del nostre patrimoni arquitectònic històric, com aprofitar al màxim la tècnica de la volta de maó de pla en nous edificis de màxima sostenibilitat.
I això és el que aconsegueixen els treballs premiats, el de Megan Reese (2) el 2010 a la I Biennal i els de la segona convocatòria que es celebra enguany: Ben Hays (3), centrat en l’obra de Guastavino als Estats Units aportant a més dades molt valuoses en relació a la conservació de les voltes existents i David López i Marta Domènech (4), que plasmen la seva experiència tant teòrica com pràctica amb l'objectiu de recuperar pel segle XXI la tècnica de la volta catalana.
1. John Ochsendorf, Guastasvino vaulting: The art of structural tile, Princeton Architectural Press. Nueva York. 2010. Traduccions al català i al castellà, Ajuntament de Barcelona, 2014.
2. Megan L. Reese, Structural Analysis and Assessment of Guastavino Vaulting, original en anglès amb traduccions al català i al castellà. Ajuntament de Vilassar de Dalt. 2011.
3. Ben Hays, Reframing the Guastavinos at Thomas Jefferson’s University, 1896-1898,Mecanoscrit. Traduccions al català i al castellà en curs.
4. David López y Marta Domènech, Bóvedas tabicadas. Análisis estructural y experimentación. Mecanoscrit. Traduccions al català i a l’anglès en curs.
Veure el vídeo de l'acte:
22/09/2015