El Simposi sobre sòl no urbanitzable extreu un centenar de conclusions sobre patrimoni, planificació territorial i gestió
Les Conclusions del Simposi sobre sòl no urbanitzable, celebrat el passat mes d'octubre a Figueres, Olot i Girona, proposen prop d'un centenar de propostes d'actuació sobre patrimoni, planificació territorial i gestió.
Després de set mesos, el dimecres 28 de juny es van presentar les conclusions en una sessió amb el president de la Demarcació de Girona del COAC, Narcís Reverendo; els arquitectes Xavier Canosa, Esteve Corominas i Anna Barceló, membres de la Comissió Tècnica del SSNU; i l’arquitecte Sebastià Jornet, que va fer una reflexió personal de les conclusions del SSNU.
92 CONCLUSIONS DIVIDIDES EN 4 GRANS BLOCS
Amb tot el material recopilat durant els tres dies que va durar el SSNU s’han pogut elaborar 92 conclusions que es poden agrupar en 4 categories: edificacions-activitats, paisatge-patrimoni, planificació territorial i urbanística i gestió. D’aquestes destaquem les següents:
PAISATGE PATRIMONI
- És necessari “sanar les ferides” existents en el paisatge, tractar aquelles instal·lacions i andròmines situades al voltant de les carreteres, reduir l’impacte d’algunes urbanitzacions antigues o d’edificacions abandonades. Per aconseguir-ho, s’han de detectar aquests casos, i intervenir de forma activa i sense complexos, incorporant mesures en el planejament municipal que permetin configurar el paisatge per assolir així una bona adequació i integració paisatgística.
- La redacció de projectes de paisatge que puguin ordenar i integrar paisatgísticament les implantacions -existents i noves- en sòl no urbanitzable és imprescindible, sobretot en el cas d’indústries i activitats econòmiques.
- Són importants els plans de millora de les façanes dels municipis de menys de 500 habitants (micropobles) que reforcin els seus valors paisatgístics.
- Es reclama la iniciativa pública en els processos d’intervenció, especialment, en la planificació i gestió dels espais més vulnerables i degradats com són les vores i accessos als assentaments urbans.
- És fonamental la participació ciutadana en el desenvolupament de plans i projectes de paisatge
- Les transformacions derivades de les activitats agrícoles, ramaderes, forestals, turístiques, etc., no han de suposar perill per a la protecció del medi natural, perquè són la base que ha de garantir la conservació i protecció d’aquest patrimoni natural i del paisatge.
- Valorar la funció de l’urbanista en la creació de paisatge que relacioni territori i cultura.
- Entendre que “un espai protegit no ha de ser un espai improductiu” i així evitar situacions pràctiques que arriben a l’absurd quan la llei impossibilita o dificulta la implantació d’una nova activitat perfectament compatible amb la seva implantació en SNU.
EDIFICACIONS - ACTIVITATS
- Fomentar i incentivar la recuperació, el reciclatge i la rehabilitació d’edificacions existents en desús per davant de la creació de noves edificacions. S’ha d’admetre la reconstrucció d’edificacions rurals abandonades quan es vinculen directament a activitats que aporten valor afegit al territori i que potencien la recuperació i custòdia dels espais rurals abandonats. Aquesta recuperació i reactivació de les edificacions existents passa per la possibilitat de poder implantar activitats. Malauradament, la llei vigent és rígida a l’hora de permetre-ho, per això és imprescindible revertir aquest fet i poder comptar amb eines que siguin flexibles i simplifiquin aquesta implantació.
- Valorar l’oportunitat que ofereix la indústria del turisme per a la regeneració d’espais edificats i abandonats en SNU, tot revisant les seves polítiques, ja que en molts casos resulten consumidores de recursos naturals.
- No limitar usos compatibles amb valors que es volen protegir en el SNU i permetre la recuperació d’antigues edificacions que contribuirien a la recuperació de l’espai natural i del paisatge.
- Revisar els criteris d’inclusió i corregir la disparitat interpretativa en els catàlegs de masies i cases rurals de les edificacions, ja que actualment porta a discrecionalitats i arbitrarietats en la presa de decisions de les administracions.
- Regular l’edificació i els usos dels nuclis rurals en el SNU, morfològicament significats, mitjançant plans específics. D’aquesta manera no ho regularan els catàlegs de masies i cases rurals.
- Introduir més pedagogia sobre la importància que tenen els sistemes constructius –en què es fonamenten bona part d'aquestes construccions rurals-, reglamentar-los bé i exigir-los de manera inequívoca, però alhora sabent reglamentar conjuntament amb els sistemes constructius moderns basats en la integració arquitectònica-paisatgística, l’smart-live, l'eficiència, la sostenibilitat i la prefabricació.
PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I URBANÍSTICA
- Reforçar els valors del planejament territorial com a marc de referència per a la planificació sectorial i local del sistema d’espais oberts i del paisatge.
- Donar resposta a les noves pressions sobre el SNU que es manifesten en municipis del prelitoral, pirenaics i prepirinencs, i entorns de ciutats intermèdies, on s’estan reproduint a menor escala fenòmens de suburbanització com els consolidats a l’àrea metropolitana de Barcelona.
- Pren importància el concepte de petjada ecològica i s’ha d’incorporar a la reflexió territorial i urbanística. També el canvi climàtic, que ha de ser un factor a tenir en compte a l’hora de planificar i gestionar el territori.
- La planificació del turisme s’ha de realitzar en l’àmbit territorial i no deixar-lo únicament en mans del planejament local.
- És urgent la redacció i tramitació del Pla Territorial Sectorial d’Espais Agraris.
- Vincular a projectes d’intervenció paisatgística les actuacions promogudes per les diferents administracions que tenen impacte sobre el territori, especialment en el cas de les carreteres.
- Considerar i tenir en compte les diferències existents en el territori català, perquè no tots els municipis poden ser tractats de la mateixa manera i com a conseqüència, s’han de reformular els instruments de planejament general municipal.
- Els micropobles i els municipis rurals sense sòl urbà classificat haurien de tenir un tractament diferenciat.
GESTIÓ
- Establir mecanismes que avalin legalment i econòmicament, de forma real i efectiva, l’exigència d’enderrocar edificacions i instal·lacions en sòl no urbanitzable al cessar l’activitat a les que estaven vinculades. Per exemple, inscriure al Registre de la Propietat, com a condició de llicència, l’obligació del promotor d'enderrocar i retornar a l’estat original els terrenys un cop acabada l'activitat autoritzada. D’aquesta manera, s’aconseguiria reposar el paisatge a la seva forma original i acabar amb les edificacions i instal·lacions abandonades.
- Necessitat d’implicar a l’administració pública en recuperacions dels espais degradats.
- Introduir en el planejament del SNU els instruments de gestió forestal.
- Simplificar i agilitzar les tramitacions i processos administratius dels expedients urbanístics.
- Crear un parc d'arquitectes municipals més potent amb una actuació i criteris més homogenis.
- Vincular les actuacions en edificacions en SNU a la custòdia de la finca a on estan assentades.
- En certes situacions, equiparar la gestió del SNU a la gestió en sòl urbà, aconseguint així que part de les plusvàlues que genera l’execució d’algunes determinacions del planejament -reutilització d’edificacions existents per a nous usos, recuperació de masies i cases rurals per turisme rural, instal·lacions hoteleres, etc.- reverteixin a la societat.
- Formar col·lectius professionals de suport a la ciutadania, com la figura dels local consulters holandesos, gent capacitada per explicar i orientar el ciutadà en els temes complexos que afecten la planificació urbanística i la intervenció en el paisatge.
Consulta les conclusions en PDF.
Les xifres del Simposi sobre sòl no urbanitzable
Durant tres jornades 277 persones van assistir a les 25 ponències i 4 taules rodones per reflexionar entorn de temes d’ordenació, edificació i activitats, i intervenció en el paisatge, però també parlar de sensacions, sentiments i emocions, amb la voluntat de reflexionar, analitzar i debatre, formular noves preguntes i donar, finalment, alguna resposta a les noves demandes i problemàtiques sorgides del context social actual en l’àmbit territorial del conjunt d’espais oberts de Catalunya. També es van presentar 18 comunicacions, que es poden consultar a la web del SSNU, material principal de l’exposició que es podia veure en els espais de Figueres, Olot i Girona, on es desenvolupava la jornada.
El SSNU es va poder realitzar gràcies al suport i la col·laboració de diferents entitats públiques i empreses privades. Concretament, es compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya; la Diputació de Girona; els Ajuntaments de Girona, Figueres i Olot; l’Observatori del Paisatge, i el patrocini de Citylift.