© Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC)
El 31 de desembre s’ha publicat al DOGC la Llei 19/2014 de transparència, accés a la informació pública i bon govern, la qual regula i garanteix la transparència de l’activitat pública i el dret d’accés dels ciutadans a la informació i documentació públiques.
La llei té per objecte establir els principis i obligacions de bon govern, aplicar el govern obert i fomentar la participació i col•laboració ciutadanes així com regular el règim de garanties i responsabilitats per l'incompliment dels deures i obligacions establerts en la pròpia llei.
Pel que fa a les previsions en matèria de contractació pública, aquesta llei estableix l'obligació que els contractes del sector públic incloguin "les obligacions dels adjudicataris de facilitar informació establertes per aquesta llei, sense perjudici del compliment de les obligacions de transparència".
Així mateix, preveu com a informació subjecta al règim de transparència, entre altres, "els contractes i convenis", i disposa, que la transparència en l'àmbit dels contractes subscrits pels subjectes obligats sigui aplicable a tots els contractes, inclosos els patrimonials i menors.
Alhora, estableix la informació pública relativa als contractes que s’ha d'incloure, com per exemple:
• informació sobre les entitats i els òrgans de contractació,
• licitacions en tràmit, els contractes programats, els contractes subscrits com a mínim, els darrers cinc anys amb la indicació de l’objecte, import de la licitació i d'adjudicació, el procediment utilitzat per contractar i la identitat de l'adjudicatari, la durada, el nombre de licitadors, els criteris d'adjudicació, el quadre comparatiu d'ofertes i les seves respectives puntuacions, així com els acords i informes tècnics del procés de contractació,
• modificacions contractuals, les pròrrogues dels contractes,
• licitacions anul•lades i les resolucions anticipades,
• dades del registre públic de contractes i del registre oficial de licitadors i empreses classificades,
• actes de desistiment, renúncia i resolució de contractes.
La llei obliga que la informació en matèria de contractació pública consti en un espai diferenciat del Portal de la Transparència per a consultes i informació d’interès, configurat com una plataforma electrònica de publicitat específica en aquest àmbit. En aquest sentit, l'Administració pública ha de donar publicitat de forma constant i actualitzada a les dades estadístiques sobre els percentatges i el volum pressupostari dels contractes adjudicats d'acord amb cadascun dels procediments establerts per la legislació de contractes del sector públic, així com al volum pressupostari contractat pels diversos adjudicataris en els darrers cinc anys.
Aquesta normativa entrarà en vigor als sis mesos de la seva publicació en el DOGC, llevat pels ens que integren l'Administració Local, que entrarà en vigor al cap d'un any de la publicació.
La llei té per objecte establir els principis i obligacions de bon govern, aplicar el govern obert i fomentar la participació i col•laboració ciutadanes així com regular el règim de garanties i responsabilitats per l'incompliment dels deures i obligacions establerts en la pròpia llei.
Pel que fa a les previsions en matèria de contractació pública, aquesta llei estableix l'obligació que els contractes del sector públic incloguin "les obligacions dels adjudicataris de facilitar informació establertes per aquesta llei, sense perjudici del compliment de les obligacions de transparència".
Així mateix, preveu com a informació subjecta al règim de transparència, entre altres, "els contractes i convenis", i disposa, que la transparència en l'àmbit dels contractes subscrits pels subjectes obligats sigui aplicable a tots els contractes, inclosos els patrimonials i menors.
Alhora, estableix la informació pública relativa als contractes que s’ha d'incloure, com per exemple:
• informació sobre les entitats i els òrgans de contractació,
• licitacions en tràmit, els contractes programats, els contractes subscrits com a mínim, els darrers cinc anys amb la indicació de l’objecte, import de la licitació i d'adjudicació, el procediment utilitzat per contractar i la identitat de l'adjudicatari, la durada, el nombre de licitadors, els criteris d'adjudicació, el quadre comparatiu d'ofertes i les seves respectives puntuacions, així com els acords i informes tècnics del procés de contractació,
• modificacions contractuals, les pròrrogues dels contractes,
• licitacions anul•lades i les resolucions anticipades,
• dades del registre públic de contractes i del registre oficial de licitadors i empreses classificades,
• actes de desistiment, renúncia i resolució de contractes.
La llei obliga que la informació en matèria de contractació pública consti en un espai diferenciat del Portal de la Transparència per a consultes i informació d’interès, configurat com una plataforma electrònica de publicitat específica en aquest àmbit. En aquest sentit, l'Administració pública ha de donar publicitat de forma constant i actualitzada a les dades estadístiques sobre els percentatges i el volum pressupostari dels contractes adjudicats d'acord amb cadascun dels procediments establerts per la legislació de contractes del sector públic, així com al volum pressupostari contractat pels diversos adjudicataris en els darrers cinc anys.
Aquesta normativa entrarà en vigor als sis mesos de la seva publicació en el DOGC, llevat pels ens que integren l'Administració Local, que entrarà en vigor al cap d'un any de la publicació.